Lonkkakipu

Kiropraktikolta voi saada apua muuhunkin kuin selkäkipuun. Lonkkakipu on yleinen vaiva niin nuorilla ja etenkin vanhemmilla ihmisillä. Mistä lonkkakipu johtuu?

Itse lonkkanivel voi olla kulunut. Kulumasta johtuva kipu ja jäykkyys muuttavat kävelytapaasi, ja lonkan ympärillä olevat lonkkaa liikuttavat ja tukevat lihakset ja kudokset voivat tulehtua ja kipeytyä.

Lonkan Bursiitti, tai limapussintulehdus, on yleinen vaiva joka aiheutta kipua lonkan alueella. Bursa saattaa kipeytyä trauman, esim kaatumisen, seurauksena. Tällöin kortisonipiikistä on yleensä apua. Useimmiten bursan tulehduksen aiheuttaa jokin päivittäin toistuva rasitus, esimerkiksi kävellessä tapahtuva askelluksen epäsymmetria. Jos bursiitti jatkuu tai uusiutuu, eikä kortisonipiikistä ole apua, on aihetta tutkia mistä rasitus ja kuorma johtuu.

Alaraajojen, lantion ja lonkkien manipulaatiolla ja sitä kautta toiminnan palauttamisella on suuri vaikutus bursan alueelle kohdistuvaan kuormaan. Juostessa rasitus moninkertaistuu, ja juoksijat kärsivätkin usein juuri tämäntyyppisistä toiminnallisista vaivoista.

Joskus kipu lonkan alueella heijastuu ongelmista alaselässä tai lantiossa. Etenkin niin sanotut SI -nivelet aiheuttavat kipua lonkan alueella. Lantiossa esiintyvät toiminnalliset ongelmat voivat myös heijastaa kipua pakaraan tai alemmas reiteen.

Niin kutsuttu Piriformis -syndrooma johtuu lantiossa esiintyvästä liike- ja kuorma epäsymmetriasta. Lonkkasi ja lantiosi tutkitaan ja alaraajojen toiminta tarkastetaan.

Kiropraktikkosi pyrkii paikallistamaan ongelmasi aiheuttajat, ei pelkästään hoitamaan oireitasi. Saat ohjeita kuinka välttää kipusi aiheuttaneita rasituksia, sekä hoitoa ja harjoitteita joiden tarkoituksena on tasapainottaa lantion ja lhaksiston toimintaa.