Päänsärky ja Migreeni

Päänsärky on selkäkivun jälkeen kiropraktikolla käyvien potilaiden toiseksi yleisin vaiva. Lähes jokainen kärsii päänsärystä jossain vaiheessa.
Päänsärkyjä on monenlaisia ja ne aiheuttavat kärsijälleen erilaisia oireita. Joidenkin kohdalla päänsärkyä esiintyy vain osassa päätä tai silmien takana, toisilla koko päätä jyskyttää ja toisinaan päänsärkyyn liittyy pahoinvointisuutta.
Särky voi vaihdella voimakkuudeltaan ja kestoltaan.

Kuvissa päänsärkytyyppejä joihin voit saada apua vastaanotoltamme.

Tutkimukset osoittavat manipulaatiohoidon olevan tehokas hoitomuoto – tehokkaampi kuin mikään muu manuaalinen hoito – kun kyseessä on Niskaperäinen päänsärky tai Migreeni.

Niskaperäisestä päänsärystä on kyse kun kipua esiintyy niskan ja kallonpohjan alueella joko tois- tai molemminpuoleisesti, josta kipua voi heijastua pään ja / tai kasvojen alueelle. Päänsärky alkaa niskan liikuttamisesta, pitkittyneistä hankalista pään asennoista, tai jos niskan / kallonpohjan kipualuetta painaa käsin.

Migreeni on kyseessä kun päänsärky on uusiutuvaa, voimakkuudeltaan kohtalaista tai voimakasta, yleensä toispuoleista, pahenee normaaleiden päiväaskareiden myötä, ja johon voi liittyä pahoinvointia, oksentamista, valo- tai meluarkuutta.

Migreeni ei aina poistu kokonaan käsittelyjen myötä. Yleinen hoitotulos on kohtausten harveneminen ja oireiden voimakkuuden väheneminen.

Hoitosuunnitelmaan kuuluu hoidon lisäksi kotona tehtäviä harjoitteita ja ohjeita joiden avulla voit itse jatkossa vaikuttaa oireiden uusiutumiseen.